Sportági innovációk a kézilabdában – konferencia
Dr. Ökrös Csaba előadása a FitLight alkalmazásáról
A Magyar Kézilabda Szövetség, a Testnevelési Egyetem és a Magyar Sporttudományi Társaság Sportinnovációs Szakbizottsága Sportági innovációk - kézilabda címmel konferenciát szervezett 2016. december 8-án, csütörtökön 9:30-tól a Magyar Kézilabda Szövetségnek otthont adó Módusz-irodaház 1. emeletén.
A megjelentek Györfi János, a MSTT Sportinnovációs Szakbizottság elnöke, Prof. Dr. Tóth Miklós, a Magyar Sporttudományi Társaság elnöke, Prof. Dr. h.c. Mocsai Lajos, a Testnevelési Egyetem rektora, a Magyar Kézilabda Szövetség tiszteletbeli elnöke, Dr. Marczinka Zoltán PhD, a Magyar Kézilabda Szövetség szakmai és sportigazgatója köszöntötte.
Több gondolatébresztő és értékes előadást hallhatott a szép számú edzői gárda, többek között Dr. Ökrös Csaba PhD, a Testnevelési Egyetem tanszékvezetőjének, európai mesteredzőnek az „Új edzés és mérő eszköz (FitLight) alkalmazása a kézilabda sportágban” című prezentációját. A KSI SE Kézilabda Szakosztály Női szakágvezetőjéhez több kérdést tettek fel előadása végén, ami mutatja, a FitLight alkalmazása mennyiben segítheti a szakemberek és sportolók felkészítő munkáját.
Dr. Ökrös Csaba PhD előadása (Az előadásban szereplő videók a videotárban megtekinthetők)
Sportági Innovációk – KÉZILABDA
Konferencia
2016. december 8. Budapest,MKSZ
Új edzés- és mérő eszköz (FitLight) alkalmazása a kézilabda sportágban
Dr. Ökrös Csaba
Testnevelési Egyetem, Sportjáték Tanszék
bevezetés
• Kézilabdázók felkészítésének menete:
- adekvát edzésfeladatok kidolgozása
(mérkőzésből kiragadott játékhelyzetek )
- ellenőrzés
(objektív alapú mérés a viszonyítás hitelessége miatt)
- visszacsatolás
(a kapott eredmények alapján elvégzett korrekciók beépítése a további edzésmunkába)
• az ÉRDEKLŐDÉS felkeltése és a MOTIVÁCIÓ fenntartása!
a vizsgálat (mérés) és az edzés kapcsolata
• A gyakorlatban felmerülő problémát - kérdést kiragadjuk (pl. bizonyos edzés feladatok, milyen kapcsolatban állnak egymással?)
• Elméleti síkra visszük és megvizsgáljuk minél objektívebb módon (pl. felmérés alapján kapott időeredmények között van-e valamilyen statisztikailag igazolt kapcsolat?)
• A kapott eredményekből levont következtetéseket visszahelyezzük a gyakorlatba (pl. ha van közöttük kapcsolat, az azt jelenti, hogy az egyik fejlesztésével, fejlődés várható a másikban is!)
elméleti háttér
• kondicionális és koordinációs képességek jelentősége a kézilabdázásban
• a gyorsaság megjelenési formái
• gondolatok a reagálási képességről
• az egyszerű és választásos reakció idő szerepe a kézilabdázóknál
• a perifériás látás szerepe a kézilabdázásban
a vizsgálat bemutatása
o minta: KSI Budapesti Kézilabda Akadémia
lány kézilabdázók, n = 31, átlagéletkor: 16 év
o vizsgálat módszere: sportági pályatesztek felmérése, adatrögzítés FitLight fotocellás mérőeszközzel
Teszt gyakorlatok:
1. 30m sprint (5m-es részidő mérésekkel)
2. inga-futás (5m – 10m – 15m)
3. védekező négyzet (4x4) - reagálás felvillanásra
4. védekező körív (szín) - reagálás meghatározott színre
o adatfeldolgozás módszere: Kétmintás t-próba, Pearson-féle korreláció
1. 30m sprint
2. Inga-futás
3. Védekező négyzet (4x4)
4. Védekező körív (szín)
feltételezések
• A sprintfutásban azok a játékosok a legeredményesebbek, akik a harmadik szakaszban (10-15m között) a leggyorsabbak.
• A sprintfutásban és az ingafutás teszt gyakorlatban elért eredmények között erős kapcsolatot feltételezünk.
• A védekező négyzetben és a köríven felvillanó színes fény tesztgyakorlatban elért eredmények között erős kapcsolatot feltételezünk.
eredmények: leíró statisztika
Eredmények a 30m sprintre vonatkozólag
eredmények: kapcsolat a tesztek között
a vizsgálat konklúziója
• első hipotézisünket elfogadjuk, mivel az eredmények egyszerű sorba rendezése alapján vizsgálatunk kimutatta, hogy a 10-15 méternél 6 leggyorsabb játékos más sorrendben ugyan, de a 30 méteres teszten is leggyorsabbnak bizonyult, és a 15m-nél és 30m-nél mért időeredmények között szignifikáns eltérést kaptunk.
• a 6 leggyorsabb játékos 30m-n végig gyorsuló tendenciát mutatott, míg a többiek erre nem voltak képesek.
• második hipotézisünket elfogadjuk, mert a sprintfutásban és az ingafutás teszt gyakorlatban elért eredmények között erős kapcsolatot találtunk.
• harmadik hipotézisünket elvetjük, mert a védekező négyzetben és a köríven felvillanó színes fény tesztgyakorlatban elért eredmények között nem találtunk kapcsolatot
• az inga és a védekező négyzet, valamint az inga és a felvillanó színes fény gyakorlatok között közepesen erős kapcsolatot találtunk
edzésfeladatok a FitLight eszközzel
• Csoportosítás a gyakorlatok jellege szerint:
1. kondicionálás
2. koordináció fejlesztés
3. reagáló képességfejlesztés
4. kapusedzés
(egyes gyakorlatokban a fejlesztési terület komplexen jelentkezik)
felülés
homorításban karnyújtás
mellső fekvőtámaszban karhajlítás-nyújtás
szökkenés mellső fekvőtámaszban
sorozat ugrás oldalra és előre
szlalom futás tárgy kerüléssel
kitámadás - visszahelyezkedés
oldalazás magas térdemeléssel
haladás előre lépéskombinációval oldalra
karmunka dinair-párnán állva
lámpa eloltás kézzel mellső fekvőtámaszban
kitámadás - visszahelyezkedés
küzdőgyakorlat 1. – ki éri el hamarabb a fényt?
küzdőgyakorlat 2. – reagálás a saját színű fényre
lábmunka és reagálás csak a zöld színű fényre
kitámadás a dobóhelyzetben lévőre - fényre
kitámadás dobóhelyzetben lévőre - saját színű fény
négy választásos kar – láb munka
Négy választásos kar – láb munka és egy érkező labda
reagálás kapufára helyezett lámpára
lámpára reagálás lábbal, majd lövés védése ellentétes oldalon
megállapítások a FitLight eszközről
• a Fitlight eszköz alkalmas olyan edzésgyakorlatok végrehajtására, amelynek sebességét szabályozhatjuk, ezáltal meghatározva a mozgás dinamikáját.
• az eszköz segítségével a játékos teljesítményének eredményeit tárolhatjuk, feldolgozhatjuk, fejlődését nyomon követhetjük.
• a minél változatosabb gyakorlatokkal, különböző képességek sokoldalú fejlesztését tudjuk előidézni, mely az utánpótlás edzésben nélkülözhetetlen, s általában felnőtt korban kamatozódik
• a perifériás látást igénylő gyakorlatokban a szín felismerése koncentráltabb figyelmet igényel a játékosoktól.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!